Edward Jean Steichen
(1879/03/27–1973/03/25)
Edward Steichen buvo vienas iš žinomiausių 20a. fotografų. Jį be galo sunku charakterizuoti kaip kokio nors vieno žanro atstovą. Mėgdamas keisti kryptis, per savo kūrybinį gyvenimą, Edward’as sukūrė visą eilę skirtingų Steichen’ų.
Gimė Edwardas Luxembourg’e 1879 metais ir buvo dar pyplys, kai kartu su šeima emigravo į JAV. Paauglystės metais jis mokėsi litografijos ir domėjosi fotografija, tačiau tikroji jo aistra buvo tapyba. Impresionistiniuose Edward’o darbuose jautėsi stipri Roden’o įtaka.
Kai Edward’ui sukako 21-eri, jis išvyko į Europą susitikti su Alfred Stieglitz’u įsigijusiu tris jo nuotraukas. Grįžęs jis atidarė fotoportreto studiją, 291 5oje aveniu New york’e ir kartu su 15 metų už save vyresniu Alfred Stieglitz’u įkūrė fotoatsiskyrėlių grupę. Steichen’o iš Paryžiaus parsivežtų pažinčių dėka, jo 291 galerijoje Manhattan’e, Amerika susipažino su Matisse, Rodin, Cézanne, Toulouse-Lautrec ir visa eile kitų Prancūzijos dailininkų darbais.
Steichen’o piktorealizmo laikotarpis baigėsi 1917 metais, kai Pirmojo Pasaulinio karo metu, jis pradėjo tarnybą JAV kariuomenėje, aerofotografijos žvalgybos padalinyje Šiaurės Prancūzijoje, ir tapo bekompromisinio realizmo šalininku.
Po karo, Steichen’o susidomėjimas sodininkyste pasauliui padovanojo visą eilę, beveik abstrakčių gėlių, augalų ir vabzdžių nuotraukų.
1920–1930 metais jis sukūrė visą eilę Holivudo įžymybių portretų, kurie vėliau įėjo į istoriją kaip pavyzdiniai darbai, kuriuose atskleidžiamas fotografuojamojo vidinis pasaulis. 1923 metais Steichen’as fotografavo įžymybes ir madą Condé Nast redakcijos leidiniams Vanity Fair ir Vogue ir buvo visai arti to, kad pelnytų modernistinės mados fotografo, kurio darbai įkvepia ateities kartas, kūrėjo vardą.
Steichn’as sudarė labai tikro tuo ką daro žmogaus įvaizdį, ir jei būdavo kaltinamas tuo, kad naudojasi menu, kad parduoti žurnalus ir drabužius, jis nė nemanė apgailestauti.
„Aš nežinau nei vienos buvusios ar esamos meno srities, kuri nebūtų buvusi komercinė“ , jau sulaukęs garbaus amžiaus kalbėjo Steichen’as
1938 metais Steichen’as uždaro savo fotostudiją ir pradeda naują – labiau spontanišką fotografijos periodą.
Antrojo Pasaulinio karo metu, Steichen’as tarnavo JAV laivyne, vadovavo fotografų kuopai, užsiėmė kino dokumentika už kurią buvo apdovanotas „Oskar’u“.
Per savo gyvenimą Steichen’as užsiėmė visa eile fotožanrų ar su fotografija susijusių veiklų. Jis fotografavo „tikrą“ meną, madą, fotografavo reklamai, portretus, gamtą, karą ir net vadovavo Šiuolaikinio Meno muziejaus fotografijos skyriui New York’e ir buvo vienas iš garsios parodos „Family of Man“ kuratorių. Pavyduoliai net kalbėjo, kad „Steichen’as“ tai kaip prekės ženklas reiškiantis: „žinomas nes yra garsus“.
„Fotoaparatas yra objektų, vietų ir įvykių liudininkas… techniniai aspektai tarnauja tiktais kaip išraiškos forma, bet ne menas“
~ Edward Steichen ~
Kaip ir daugelis garsių fotografų, Edward Jean Steichen’as gyveno gana ilgai ir mirė likus dviems dienom iki 94-ojo gimtadienio, 1973 metų kovo 25 dieną.
Informacija atspausdinta iš: Ramūno Blavaščiūno (iSapiens) – blogas
https://isapiens.blavasciunas.com/2013/03/edward-jean-steichen/